Posty

Oswajanie zła *

Obraz
Trochę trudno w to uwierzyć, ale sztuka „Biedermann i podpalacze” szwajcarskiego pisarza i dramaturga Maxa Frischa doczekała się zaledwie drugiej telewizyjnej inscenizacji. Zaskakiwać może też fakt, że jest to debiut Jana Holoubka jako reżysera spektaklu Teatru Telewizji, który to twórca ma swoim dorobku znakomitą operatorską m.in. w telewizyjnym przedstawieniu „Moralności pani Dulskiej” wyreżyserowanym przez Marcina Wronę. Scena zbiorowa. Fot. materiał TVP Pierwsza telewizyjna realizacja „Biedermanna…” w 1964 roku była przeniesieniem przez Erwina Axera jego spektaklu z Teatru Współczesnego w Warszawie, który prapremierowo zrealizował pięć lat wcześniej. Porażająco aktualny wydźwięk ma dziś ta jednoaktówka, utrzymana w konwencji trochę czarnej komedii (choć trudno tu o zrywanie boków ze śmiechu), trochę satyry społeczno – politycznej czy wreszcie moralitetu z metafizycznym epilogiem. W mieszczańskim domu Gottlieba Biedermanna (kolejna znakomita rola Andrzeja Seweryna ) pojawi...

Józef Czechowicz śpiewany *

Obraz
Józef Czechowicz jest tym dla lublinian i Lublina czym Julian Tuwim dla łodzian i Łodzi. Znam kilka osób stamtąd pochodzących, których nie podejrzewałbym o zainteresowanie poezją, a jednak na półkach z książkami znajdują się u nich tomiki wierszy tego poety. Czechowicz ma w mieście plac swojego imienia, pomnik, muzeum, a od końcówki 2024 roku w miejscowym Teatrze im. Juliusza Osterwy grany jest spektakl zatytułowany „Czechowicz. 20 i 2”, a od kilku dni można kupić płytę z piosenkami pochodzącymi z tego przedstawienia lub odsłuchać ją na streamingowych platformach.  Okładka płyty. Fot. materiał Teatru im Osterwy w Lublini e Anonsowany jako tragikomiczny dramat muzyczny spektakl nie jest typową biografią tego najbardziej znanego lubelskiego poety, uczestnika wojny polsko – bolszewickiej w 1920 roku, jednej z pierwszych ofiar II wojny światowej (Czechowicz zginął 9 września 1939 roku podczas bombardowania Lublina przez niemieckie lotnictwo w zakładzie fryzjerskim przy Krakowskim Pr...

Talent i osobowość, czyli Aleksandra Kwapisz w 4 WYMIARZE

Obraz
W Międzypokoleniowej Przestrzeni Twórczej 4 WYMIAR, będącej wspólnym przedsięwzięciem Biura Wystaw Artystycznych, Centrum Rozwoju Lokalnego, Młodzieżowej rady Miasta i Uniwersytetu Trzeciego Wieku Akademii Nauk Stosowanych w Ostrowcu Świętokrzyskim zaistniała w czwartek, 22 maja 2025 roku kolejna wystawa młodej twórczyni Aleksandry Kwapisz. Aleksandra Kwapisz opowiada o swojej twórczości. Fot. Krzysztof Krzak Aleksandra Kwapisz jest tegoroczną maturzystką ostrowieckiego Liceum Ogólnokształcącego nr II im. Joachima Chreptowicza i wychowanką grupy młodzieżowej tutejszego Ogniska Pracy Pozaszkolnej, gdzie doskonali swoje umiejętności pod okiem znakomitego artysty i pedagoga, Marcina Jedlikowskiego . Mimo tak młodego wieku może się ona pochwalić wieloma sukcesami na niwie artystycznej – z ostatnich należy wymienić I miejsce w konkursie „4 Żywioły, 4 wymiary”; jej pracę zatytułowaną „Ethernet” nagrodzono za „nieoczywiste ujęcie tematu żywiołów oraz umiejscowienie w kontekście współc...

Ciężar pamięci i prawdy *

Obraz
Na początku był typowy monodram napisany, wyreżyserowany i zagrany przez Stanisława Brejdyganta w warszawskim Teatrze Polonia. Na jednym ze spektakli był reżyser Wojciech Smarzowski, który dostrzegł w monodramie potencjał na film, jednakże pozaartystyczne uwarunkowania nie sprzyjały jego powstaniu. Kiedy uległy one pozytywnej przemianie, reżyser wrócił do tematu, tworząc spektakl telewizyjny, którego premiera odbyła się 19 maja 2025 roku. Stanisław Brejdygant i Dariusz Toczek. Fot. Arsen Petrovych/TVP „ Winny”, bo o nim mowa, to spowiedź wiekowego Bartosza Sowińskiego (w tej roli Stanisław Brejdygant ) nagrywana przezeń w więzieniu z myślą o wnuku Marcinie, który zdaniem dziadka powinien poznać prawdę o pewnym wydarzeniu z jego przeszłości. A tak jest porażająca. Oto w 1943 roku młody Bartek (gra go Konrad Szymański , aktor z dużym potencjałem, który pokazał, grając m.in. w „Kruku z Tower” w macierzystym Teatrze Dramatycznym) zamordował żydowskie rodzeństwo, które ukrywał w specj...

Luigi Pirandello na nowo *

Obraz
Po kilkudziesięciu latach nieobecności na polskim rynku wydawniczym trafia właśnie na półki księgarń wybór dramatów Luigiego Pirandella „Nagie maski”. To najnowsza publikacja Agencji Dramatu i Teatru, której medialnie patronuje między innymi „Teatr dla Wszystkich”. Okładkę zaprojektowała Maria Uniejewska. Fot. Krzysztof Krzak To znakomita okazja, by przypomnieć sobie lub zapoznać się po raz pierwszy z twórczością tego jednego z najbardziej znaczących autorów tekstów dramatycznych, tym bardziej, iż jego dzieła cieszyły się popularnością w Polsce w latach 20., a potem na przełomie 60. i 70. ubiegłego wieku. Polskie teatry grały je w tłumaczeniach m.in. Jerzego Jedrzejewicza, Zofii Jachimeckiej i Leona Chrzanowskiego. Dla Agencji Dramatu i Teatru nowego przekładu dokonała Kamila Straszyńska . Niektóre po raz pierwszy zyskały polskojęzyczną wersję. Jej tłumaczenia są nie tylko nowe, ale i nowoczesne, bowiem translatorka, poza doskonałą – co oczywiste – znajomością języka włoskiego,...

30 artystów z radomskiej „Elektrowni” na 30-lecie BWA Ostrowiec Świętokrzyski

Obraz
Z dawna zapowiadana ekspozycja prac pochodzących ze zbiorów Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu w obchodzącym 30 – lecie powstania Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim ziściła się 17 maja 2025 roku. Wystawa "1995 - Chaos i bezruch" w BWA Ostrowiec Świętokrzyski. Fot. Krzysztof Krzak Wystawa nosi tytuł „1995 – Chaos i bezruch” , a jej kuratorem jest Paweł Witkowski z Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu. Cyfra zawarta w tytule to rok, w którym zainaugurowano działalność ostrowickiego BWA, ale także rok m.in. zwycięstwa Aleksandra Kwaśniewskiego w wyborach prezydenckich, uruchomienia pierwszej linii metra w Warszawie, zdobycia drugiego bieguna przez Marka Kamińskiego. To także, jak piszą organizatorzy w publikacji anonsującej wystawę symboliczny punkt na osi czasu polskiej sztuki i połączeniem tego, co było przed, i tego, co wydarzyło się po tej dacie w polskiej sztuce . Wszystkie prezentowane pr...