Wszystko, co powinniście o musicalu wiedzieć
Miłośnicy opery mają „Przewodnik operowy” Józefa Kańskiego, baletu – „Przewodnik baletowy” Ireny Turskiej. Zwolennicy musicalu od czerwca tego roku mają do dyspozycji „Ten cały musical” autorstwa Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady, książkę wydaną, jak obie wspomniane wcześniej, przez PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
![]() |
Okładkę zaprojektowała Alicja Kobza. Fot. materiał PWM |
Choć autorzy w słowie wstępnym zastrzegają, iż wytwór ich pracy nie jest ani leksykonem, ani kompendium wiedzy o tym muzyczno – teatralnym gatunku, to trudno nie zauważyć, iż „Ten cały musical” swoją zawartością i konstrukcją przypomina publikację quasi encyklopedyczną, co nie jest w żadnym stopniu opinią pejoratywną, wręcz przeciwnie. Merytoryczna zawartość omawianej książki jest trudna do przecenienia. I nie ma się co dziwić, bowiem wiedza o musicalu dwóch z jej współautorów (Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady) jest ogromna (poparta także praktyką), co udowodnili tworząc i prezentując w radiowej Dwójce (wspólnie z Piotrem Sobierskim) przez blisko dekadę (2013 – 2022) audycję po takim samym tytułem. Mateusz Borkowski z kolei od ponad roku prowadzi „Przystanek Broadway” na antenie Radia Kraków Kultura.
Zasadniczą, najobszerniejszą część
wydawnictwa stanowi alfabetyczna prezentacja wybranych subiektywnie
przez autorów musicali (w przypadku utworów zagranicznych
zastosowano angielskojęzyczne brzmienie tytułów, stąd na przykład
„Czarownice z Eastwick” znajdziemy pod W jako „The Witches of
Eastwick”, a „Rodzinę Addamsów” pod A - jako „The Addams
Family”). W sumie opisanych zostało 105 widowisk musicalowych
według pewnego jednolitego schematu, który zawiera nazwiska
twórców, daty i miejsca premiery, skrótową treść oraz
historię
wystawień danego dzieła na scenach światowych i w Polsce, jeśli
takowe miały miejsce. „Encyklopedyczną” część publikacji
uzupełnia niejako 27 sylwetek musicalowych twórców. Obok
biogramów przedstawicieli tego gatunku o światowej sławie, takich
jak bracia George i Ira Gershwinowie, Leonard Bernstein, Bob Fosse
Mel Brook, Andrew Lloyd Weber, Cole Porter znalazły się także
rodzime nazwiska: Danuta Baduszkowa, Janusz Stokłosa, Janusz
Józefowicz, Wojciech Kępczyński, Maciej Korwin czy Wojciech
Kościelniak, których wkład w rozwój i popularyzację musicalu w
Polsce jest niekwestionowany.
„Ten cały musical” rozpoczyna jednak napisana w przystępnym popularno – naukowym stylu historia musicalu jako gatunku teatralno – muzycznego, biorącego genetycznie swój rodowód w takich rodzajach, jak na przykład melodramat, operetka, opera komiczna, minstrel show czy wreszcie wodewil i rewia. Autorzy zwracają przy tym uwagę na ewolucję tego gatunku, który dzisiaj opiera się nie tylko na muzyce, słowie i tańcu (w tym także hiphopowym), ale także coraz częściej staje się multimedialnym widowiskiem pełnym popisów kaskaderskich i efektów wizualnych, dzięki czemu – jak się wydaje – musical cieszy się niesłabnącą, a nawet wzrastającą (zwłaszcza po okresie pandemii) popularnością wśród odbiorców nie tylko w miejscach uznawanych za kolebkę tego show (nowojorski Broadway i londyński West End), ale na całym świecie. Istotnym elementem tej części książki jest fragment poświęcony musicalowi w Polsce i polskim teatrom muzycznym.
PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne zadbało również o edytorską jakość pracy Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady oraz jej przydatność dla czytelnika. Oprócz bogatej w zawartość wkładki ze zdjęciami scen z wybranych musicali i ich niektórych twórców książka zawiera wykaz źródeł, którymi posiłkowali się autorzy i opracowany przez Magdalenę Rząsę indeks nazwisk, co w tego typu publikacjach ma istotne znaczenie. „Ten cały musical” to absolutny must have dla miłośników teatru i muzyki.
Mateusz Borkowski, Jacek Mikołajczyk, Marcin Zawada: „Ten cały musical”
PWM Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Kraków 2023
Stron: 440
Komentarze
Prześlij komentarz