Posty

Historia bez happy endu *

Obraz
Początek lipca przyniósł dwa gorące newsy dotyczące Michała Czerneckiego, aktora znanego chociażby z powtarzanego właśnie przez TVP serialu „Profilerka”. Pierwszy z nich mówił o mającym nastąpić rozwodzie aktora po dwóch dekadach małżeństwa; drugi zaś zapowiadał jego udział w rywalizacji o Kryształową Kulę w programie „Taniec z Gwiazdami”. Ta pierwsza wiadomość może stanowić smutny epilog książki „Wybrałem życie”, w której z aktorem rozmawia Monika Sobień. Okładkę zaprojektowała Katarzyna Borkowska. Fot. Wydawnictwo Pascal Wspomniana książka ukazała się siedem lat temu, ale dostępna jest w bibliotekach i zapewne w internetowych platformach sprzedażowych. Wywiad – rzeka został podzielony na trzy części: „Skąd przyszedłem”, „Gdzie byłem” i „Gdzie jestem”, a poprzedza je wymowne motto zaczerpnięte z wiersza „Gdziekolwiek” Czesława Miłosza. Już sam ten podział określa konstrukcję rozmowy, która w początkowej części dotyczy domu rodzinnego przyszłego aktora, jego specyficznych relacji...

Subiektywna historia kina w pigułce *

Obraz
25 lipca 2025 roku odbędzie się premiera „Vinci 2”, prawdopodobnie ostatniego filmu Juliusza Machulskiego. Reżyser mówi o tym, choć się nie zapiera, w opublikowanej przez Wydawnictwo Sonia Draga książce „3174 filmy mojego życia”, która niedawno trafiła do księgarń. Okładka książki. Fot. Wydawnictwo Sonia Draga To nie jest bynajmniej kolejny, typowy wywiad – rzeka. To rozmowa dziennikarza i pisarza (autora m.in. znakomitych „Trocin”) Krzysztofa Vargi z Juliuszem Machulskim, twórcą takich kinowych hitów, jak „Vabank”, „Kiler”, „Kingsajz” czy „Seksmisja”, choć z jego wypowiedzi zawartych w tej publikacji można wysnuć wniosek, że szczególnie istotnym dlań filmem jest „Szwadron”. A dlaczego „Vinci 2” miałby być ostatnim przez Machulskiego filmem? Otóż dlatego, że jest on zwolennikiem tezy, że reżyser po 70. roku życia nie powinien już kręcić kolejnych filmów (on sam przekroczył ten wiek w marcu tego roku), bowiem okazują się one z reguły dużo słabsze niż sztandarowe dzieła stworzone ...

Śpieszmy się sobie powiedzieć... *

Obraz
Na zakończonym niedawno 24. Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie Wielkimi Nagrodami Festiwalu za wybitne kreacje w obu teatrach otrzymali Anna Dymna i Jerzy Radziwiłowicz. Dla uhonorowania laureatów TVP Kultura pokazał „Spadkobierców” z 1994 roku w reżyserii Ireneusza Englera, w których zagrali obydwoje oraz spektakl „Chciałam ci tylko powiedzieć…” z główną rolą Anny Dymnej.   Olga Świderska i Maja Ostaszewska. Fot. TVP   To przedstawienie, które na tym samym festiwalu w 2007 roku przyniosło Małgorzacie Imielskiej , uznanej dokumentalistce, nagrodę im. Stefana Treugutta za debiut autorski i reżyserski w Teatrze Telewizji, a Mai Ostaszewskiej wyróżnienie aktorskie. Właśnie za pośrednictwem bohaterki granej przez tę aktorkę poznajemy historię skomplikowanych relacji córki z matką. Tę ostatnią widzimy podczas oglądania nagrania sporządzonego amatorską kamerą, pokazującego codzienne wydarzenia z życia 32 – letniej kobiety i jej córk...

Kalina Jędrusik… A jaka z niej skandalistka?! *

Obraz
W sierpniu miną 34 lata od śmierci Kaliny Jędrusik jednej z najbardziej elektryzujących postaci polskiego teatru, filmu i estrady. Mimo upływu czasu budzi ona nieustające zainteresowanie i budzi skrajne emocje. Wciąż żywe są historie i plotki o niej. Na ile prawdziwe, to koryguje książka Aleksandry Wierzbickiej i Mikołaja Milckego „Kalina Jędrusik. Opowieść córki z wyboru”. Okładkę zaprojektował Michał Poniedzielski. Fot. Krzysztof Krzak W publikacji Wydawnictwa Prószyński i S-ka Mikołaj Milcke, dziennikarz i pisarz , rozmawia z Aleksandrą Wierzbicką, którą Kalina Jędrusik nazywała – jak to określono w tytule – córką z wyboru. To bardzo szczera i rzeczowa rozmowa, w której interlokutorka pisarza niczego nie ubarwia, powstrzymuje się od swoich domniemań i koloryzowania; mówi wprost o tych wydarzeniach, w których uczestniczyła lub których była świadkiem albo zna z przekazów samej Kaliny Jędrusik. Powstaje z tego nie tyle biografia, co właśnie opowieść o życiu i osobowości artystki...

Popisowa "Alicja w Krainie Czarów" w ODS "Malwa"

Obraz
Zwieńczeniem zajęć grupy wokalno – teatralnej, działającej w Osiedlowym Domu Społecznym „Malwa” w Ostrowcu Świętokrzyskim była premiera bajki muzycznej „Alicja w Krainie Czarów”, która odbyła się 9 czerwca 2025 roku. Dwa tygodnie później, 24.06., bardzo młodzi adepci sztuki aktorskiej wystąpili ponownie dla mieszkańców miasta. Scena zbiorowa. Fot. Krzysztof Krzak XIX-wieczna powieść Lewisa Carrolla cieszy się niezmienną popularnością wśród dzieci i dorosłych na całym świecie. Doczekała się wielu tłumaczeń i adaptacji teatralnych. Scenarzystka i reżyserka,  Anna Wójtowicz – Żurawska z ODS „Malwa” sięgnęła po wersję stworzoną w 1955 roku przez Antoniego Marianowicza, która odbiega nieco od oryginału, między innymi poprzez zastąpienie mało zrozumiałych dla polskiego odbiorcy wierszy z epoki wiktoriańskiej rodzimymi wierszami i piosenkami, takimi jak „Chory kotek” Stanisława Jachowicza, „Ojciec Wirgiliusz” czy „Jasne słoneczko późno dziś wstało”. W spektaklu wykorzystano kompozy...

Urszula Dudziak z "Ulą" w Dworze Amelii *

Obraz
W marcu bieżącego roku zainaugurowano cykliczną imprezę pod nazwą Dworskie Spotkania Mistrzów. Odbywają się one w Dworze Amelii w Rudzie Kościelnej, XVIII – wiecznym zabytku zawdzięczającym swoją nazwę zarządczyni dworu w powieści „Pornografia” Witolda Gombrowicza. Cykl wydarzeń otworzyło spotkanie z aktorką Emilią Krakowską. Potem gościli tam jeszcze: Sława Przybylska, Izabela Trojanowska, Janusz Chabior i Czesław Mozil. 22 czerwca gościnią Dworu Amelii była Urszula Dudziak, dama nie tylko polskiego jazzu i bohaterka filmu „Ula” w reżyserii Agnieszki Iwańskiej, która towarzyszyła piosenkarce. Urszula Dudziak w Dworze Amelii. Fot. Krzysztof Krzak Miało być tak, jak zazwyczaj podczas prezentacji w ramach projektu Polska Światłoczuła: najpierw projekcja filmu, który powstał w 2023 roku i jest debiutem reżyserskim Agnieszki Iwańskiej , najczęściej zajmującej się obsługą prawną produkcji filmowych (m.in. „Idź pod prąd”, „Serce nie sługa”). Dokumentalna, pełnometrażowa „Ula” zdobyła nagrod...