Posty

Hiperrealistyczne obrazy Sławomira Tomana w ostrowieckim Biurze Wystaw Artystycznych

Obraz
Cieszące się ogromnym zainteresowaniem „Chabiorowanie”, czyli wystawę dokonań plastycznych znanego aktora, Janusza Chabiora, zastąpiła w Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim 4 października 2024 roku nowa ekspozycja nosząca tytuł „Raz, dwa, trzy”, której autorem jest Sławomir Toman. Jedna z sal z pracami Sławomira Tomana. Fot. Krzysztof Krzak Artysta urodził się nieodległym od Ostrowca Świętokrzyskiego Solcu nad Wisłą, jednakże swoje życie artystyczne związał z Lublinem. Tu krótko studiował w Instytucie Wychowania Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie w pracowni prof. Mieczysława Hermana, by następnie kontynuować studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie(dyplom w pracowni prof. Włodzimierza Kunza w 1993 roku) oraz w École régionale des beaux-arts w Rennes we Francji (dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Gerarda Baldet). W 1997 roku Sławomir Toman wrócił do Instytutu Wychowania Artystycznego UMCS, gdzie dziś j...

Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu coraz bliżej...

Obraz
Trzy „Iwony, księżniczki Burgunda”, tyle samo „Ślubów”, 2 „Ferdydurke” i wiele innych wydarzeń stricte teatralnych i około teatralnych wypełnia programu XVI Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, który rozpocznie się w najbliższy czwartek, 10 października 2024 r. i potrwa do 19 października. Radomski teatr gotowy na festiwal. Fot. Krzysztof Krzak Tegoroczny festiwal ma szczególny charakter, bowiem odbywa się w Roku Gombrowicza ogłoszonym przez Senat RP z okazji 120. rocznicy urodzin autora „Trans - Atlantyku”. W programie, poza spektaklami teatralnymi, znajdą się czytania performatywne, wydarzenia towarzyszące koncert Jerzego Mączyńskiego na zakończenie festiwalu, debaty. A rozpocznie imprezę interdyscyplinarny projekt, będący połączeniem instalacji i performance’u „Antypsy” Zbigniewa Bzymka i Kuby Falka, do którego artyści zaprosili aktorów radomskiego teatru: IzabelęBrejtkop i Mateusza Kocięckiego.  Plakat ...

Dom jakich wiele *

Obraz
Zaledwie tydzień po ogłoszeniu wyników 17. edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej zwycięska sztuka, „Tęsknię za domem” Radosława B. Maciąga, zagościła na scenicznych deskach. Prapremiera odbyła się 4 października 2024 roku na Dużej Scenie Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu w reżyserii samego autora. Scena zbiorowa. Fot. Bogdan Karczewski Z wielu wypowiedzi Radosława B. Maciąga , w tym także z tekstu zawartego w programie do radomskiego spektaklu wynika, iż autor zawarł w tej sztuce wiele elementów autobiograficznych związanych z domem rodzinnym w podradomskich Pionkach. Oczywiście nie jeden do jednego, bo dobry dramat wymaga – by nie być reportażem – fikcji obfitującej w intrygujące wydarzenia, zwroty akcji, soczyste dialogi naszpikowane wulgaryzmami, pełnokrwiste postacie. I to wszystko sztuka Maciąga posiada. Akcja dzieje się współcześnie w miasteczku, które swój przemysłowy rozkwit ma za sobą, a rodzina w wyniku tych przemian ekonomicznych została pozbawio...

Tyłem do realu *

Obraz
Zdarza się, niestety coraz częściej, że opis danego filmu, książki bądź spektaklu teatralnego jest o wiele ciekawszy niż dzieło, które finalnie dociera do odbiorcy. Casus ten według mnie dotyczy też „Człowieka, który siedział tyłem” pokazanego premierowo (po pięciu latach od powstania) 1 października 2024 w TVP Kultura. Jakub Zając jako Artur. Fot. Wojciech Radwański/WFDiF O spektaklu Macieja Wiktora zrealizowanym w ramach projektu TEATROTEKA na podstawie utworu Karola Lemańskiego czytamy między innymi, że to „komedia na temat wyobcowania młodego człowieka pogrążającego się w coraz większym stopniu w wirtualnej rzeczywistości. Bohater próbujący za wszelką cenę dojść do perfekcji w opanowaniu komputerowej gry i skupiony wyłącznie na zainstalowanej w jego smartfonie aplikacji, z czasem traci zupełnie kontakt z otaczającym go światem. Zrywając relację z rodzicami i rówieśnikami, ignorując wszystkie przyjemności i problemy dnia codziennego, izoluje się od wszystkich i od wszystkieg...

Genetyka i twarze pamięci - wystawa Xawerego Wolskiego w lubelskim Muzeum Narodowym

Obraz
Jeszcze przez dwa miesiące, do 1 grudnia 2024 roku, w Muzeum Narodowym w Lublinie można oglądać wystawę zatytułowaną „Genetyka pamięci”, na którą składają się prace Xawerego Wolskiego, artysty zajmującego się rzeźbą, instalacją i rysunkiem. Na wystawie prac Xawerego Wolskiego. Fot. Krzysztof Krzak Xawery Aleksander Wolski jest synem Anny Branickiej – Wolskiej (córki właściciela pałacu w Wilanowie, uczestniczki powstania warszawskiego) i Tadeusza Wolskiego (uczonego w dziedzinie rolnictwa). Swoją edukację plastyczną pobierał w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a następnie w p aryskiej Academie des Beaux -Arts i w New York Studio School of Drawing, Painting and Sculpture. W latach 90. minionego wieku przebywał w Meksyku, gdzie nawiązał współpracę z wybitnym rzeźbiarzem Juanem Soriano. W tym też okresie powstały jedne z najważniejszych prac Wolskiego, w tym rzeźba „Łańcuch nieskończoności”. Artysta zrealizował ponad 70 wystaw indywidualnych na całym świecie m.in. w Liu Haisu Mu...

Kobiety, konie i nie tylko... - Malarstwo Krzysztofa Maja w ostrowieckiej "Malwie"

Obraz
Od 27 września 2024 roku w Osiedlowym Domu Społecznego „Malwa” w Ostrowcu Świętokrzyskim gości wystawa malarstwa dawno niewidzianego na salonach ekspozycyjnych miasta Krzysztofa Maja. Do „Malwy” zaprosiła go Anna Wójtowicz – Żurawska. Anna Wójtowicz-Żurawska i Krzysztof Maj. Fot. Krzysztof Krzak Rodowity ostrowczanin, Krzysztof Maj , nie posiada formalnego wykształcenia plastycznego – z zawodu jest ekonomistą. Od najmłodszych jednak lat zajmował się malowaniem: na początku były to kopie słynnych obrazów (co, zresztą, wykonuje do dzisiaj na życzenie klientów), a potem przenosił na płótno własne wizje artystyczne. Na poważnie poświęcił się sztuce po słowach zachęty i docenienia skierowane do siebie przez samego Franciszka Starowieyskiego, który na jednym z jego obrazów dostrzegł walory charakterystyczne dla Jacka Malczewskiego. Apogeum aktywności malarskiej Maja przypada na lata 90. minionego wieku i na początku lat dwutysięcznych. Brał wtedy udział w licznych plenerach i wystawa...