Rzecz o trochę innych teatrach *
Truizmem jest twierdzenie, że istota teatru polega na bezpośrednim kontakcie widzów i aktorów. Czasem ten kontakt jest w istocie bardzo bliski, bez granicy wytyczanej teatralną rampą. Dotyczy to szczególnie teatrów alternatywnych, działających na pograniczu formacji zawodowej i amatorskiej. Trzem z takich grup teatralnych poświęcona jest książka „Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych” wydana właśnie przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
![]() |
Okładkę zaprojektowała Monika Rawska. Fot.Wydawnictwo UŁ |
To druga część serii monografii poświęconych grupom artystycznym. W ubiegłym roku ukazała się „Sztuka współpracy. Studium grup artystycznych w czasach PRL” autorstwa Tomasza Ferenca, Krzysztofa Olechnickiego, Pauliny Rojek – Adamek i Xawerego Stańczyka. Zajęli się oni grupami: Zero – 61, Oneiron, Studio Artystyczno – Badawcze i SAB. Obecna publikacja, „Teatr bliskiego kontaktu”, poświęcona jest z kolei trzem zespołom teatralnym aktualnie działającym, które „pod lupę wzięły socjolożki, kulturoznawczynie i antropolożki związane z Instytutem Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Instytutem Sztuki PAN i Collegium Civitas w Warszawie.
Katarzyna Kalinowska i Katarzyna Kułakowska zajęły się działającym od blisko czterech dekad w podolsztyńskiej wsi Teatrem Węgajty, założonym przez dwa polsko – niemieckie małżeństwa: Erdmute i Wacława Sobaszków oraz Małgorzatę i Wolfganga Niklausów; Emilia Zimnica – Kuzioła stworzyła studium dotyczące Stowarzyszenia Teatralnego Chorea powstałego 20 lat temu w Lublinie (a obecnie funkcjonującego w Łodzi) z inicjatywy Tomasza Rodowicza, Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek; zaś Ewelina Wejbert – Wąsiewicz eksplorowała najkrócej, bo od 2009 roku działający w Łodzi Teatr Szwalnia założony przez Marcina Brzozowskiego, Ewę Łukasiewicz, Jacka Malarskiego i Wacława Mikłaszewskiego.
Wszystkie te teatry zajmują poczesne miejsce w historii teatrów alternatywnych zwanych też niezależnymi (choć to pojęcie mocno względne, choćby z powodów ekonomicznych), znane z prezentacji i nagradzane na wielu festiwalach tak w kraju, jak i za granicą. Autorki badają ich funkcjonowanie w różnych aspektach. Pierwszy z nich jako strefa rezonansowa, drugi jako wspólnota twórcza, a Szwalnia jako grupa płynna. By osiągnąć swój cel badawczy, naukowczynie (Boże, jak to koszmarnie brzmi!) korzystają z wielu źródeł, choć tych pisanych typu monograficznego nie jest zbyt wiele. Przede wszystkim więc rozmawiają z liderami wspomnianych teatrów, a także z obecnymi i byłymi członkami poszczególnych grup teatralnych. To pozwala im na zbudowanie pełnego, jak się wydaje, obrazu istoty istnienia takich teatrów alternatywnych, ich przesłania, a także funkcjonowania jednostek zafascynowanych działalnością artystyczną na niwie teatru i performensu. Wielce interesujące są też wypowiedzi na temat atmosfery, sposobu funkcjonowania w takiej grupie i ich wpływu na życie osobiste oraz zawodowe poszczególnych osób, a także określonej społeczności, jak to ma miejsce w przypadku Teatru Węgajty.
Tytaniczna praca wykonana przez autorki stanowi ich ogromny wkład w opisanie rzeczywistości teatralnej tworzonej z pasji, indywidualnego widzenia roli sztuki i stanowić może punkt wyjścia do stworzenia w przyszłości (może przez nie same) prawdziwej monografii teatrów alternatywnych, których historia w Polsce znaczona jest takimi nazwiskami, jak Grotowski, Mądzik, Kantor i wiele innych, o których wspomina w eseju zamykającym książkę „Teatr bliskiego kontaktu” Kazimierz Kowalewicz, emerytowany profesor Instytutu Socjologii UŁ. Sięgając po omawianą książkę trzeba mieć świadomość, iż jest to jednak praca naukowa, a zatem należy się liczyć z koniecznością sięgania podczas lektury po słownik trudnej terminologii używanej przez autorki.
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Ewelina Wejbert – Wąsiewicz, Emilia Zimnica – Kuzioła: „Teatr bliskiego kontaktu. Studia przypadków grup teatralnych”
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Łódź 2024
Stron: 212
* Recenzja powstała dla portalu "Teatr dla Wszystkich" i tam została opublikowana 12.02.2024 r.
Komentarze
Prześlij komentarz